Blog

תמ”א 38 – חלון הזדמנויות אחרון

למה אחת התוכניות המשמעותיות במדינה עתידה להגיע לסיומה? הזדמנות אחרונה ליהנות מיתרונות תמ”א 38, גלו האם אתם עדיין זכאים להגיש בקשה לתוכנית זו.

בנובמבר 2019 קבעה המועצה הארצית לתכנון ובנייה כי תכנית תמ”א 38 תוארך לשלוש שנים במקום 5, ובכך סימנה את המועד האחרון בו ניתן יהיה להגיש בקשות להיתרי בניה עבור פרויקטים של תמ”א 38. בעלי דירות המעוניינים להשביח את דירתם וליהנות מן ההטבות הייחודיות של פרויקט תמ”א 38 נדרשים לפעול במרץ וללא דיחוי על מנת שיוכלו להגיש את תכניותיהם לאישור לא יאוחר מאוקטובר 2022.

מהי תמ”א 38

מדינת ישראל צמודה לשבר הסורי אפריקאי, לכן היא נמצאת בסיכון מתמיד לרעידות אדמה. בנוסף לרעידות אדמה קטנות רבות, המתרחשות בארצנו בכל שנה, לעתים אף מבלי שנרגיש, רעידות אדמה גדולות מתרחשות באזורנו אחת ל 80 – 150 שנה. לא ניתן לחזות מראש באיזו שנה תתרחש רעידת האדמה הגדולה הבאה בישראל, אך ניתן להניח שרעידה כזו אכן תתרחש. כיוון שרעידת האדמה החזקה האחרונה שנרשמה בישראל ארעה בשנת 1927, סביר להניח שאנו צפויים לחוות רעידת אדמה גדולה במהלך העשורים הקרובים.

תמ”א 38 נועדה לעודד ולאפשר פרויקטים שישפצו בניינים ישנים ויהפכו אותם למוגנים מפני רעידות אדמה באמצעות הקלות במתן אישורי בנייה לפרויקטים, ומתן הטבות והגדלת זכויות בנייה ליזמים ולקבלנים. הרווח של קבלני ויזמי תמ”א 38 נובע ממכירת הדירות שנבנו הודות להגדלת זכויות הבנייה. בעלי הדירות, אשר לרב חיו בבניינים שצברו בלייה מתקדמת בדירות ובתשתיות, זוכים בבניין עמיד בפני רעידת אדמה ולצד זאת זוכים, ללא כל עלות מצידם, בשדרוג מלא של תשתיות הבניין, חידוש ושדרוג שטחים משותפים וחזיתות, תוספת שטחים לדירה, מעלית ולפעמים גם חניה. שינוי עמוק זה, מעבר לנוחות ולבטיחות שהוא מביא, מקנה עליית ערך לדירות בהיקף של כ 40%. פרויקטים של תמ”א 38 המבוצעים במסגרת התחדשות עירונית תורמים לשיפור חזות העיר, להצערת העיר וליצירת שינוי דמוגרפי בשכונות בהן הם מבוצעים.

תמ"א 38- פרויקט תמ"א 38/1 יהושע בן נון 19 חברת רותם שני אלה

פרויקט תמ”א 38/1 רחוב יהושע בן נון 19, תל אביב – חברת רותם שני אלה

הסיבות להחלטה על סיום תמ”א 38

ההחלטה לסיים את תמ”א 38 התקבלה כיוון שהתכנית לא עמדה ביעדים שהוצבו לה. אחד היעדים המרכזיים היה שיפוץ ומיגון מבנים ישנים בפריפריות, באזורים חלשים דמוגרפית הנמצאים בסמוך לקו השבר ולכן נמצאים ברמת סיכון גבוהה במיוחד לנזקי רעידות אדמה. בפועל, רוב הפרויקטים של תמ”א 38 שבוצעו היו באזור המרכז, במקומות בהם ערך הדירות גבוה ולכן הבטיחו רווח נאה לקבלנים. עילה נוספת לסיום התכנית היא שפרויקטים של תמ”א 38 מבוצעים בבניינים בודדים, ללא התחשבות בצורכי הציבור, וללא תכנון סביבתי משלים של מוסדות חינוך, פארקים וכיוצא בזה.

האם ניתן עדיין להתחיל פרויקטים של תמ”א 38, ומה גורלם של פרויקטים שהוגשו לא מזמן לאישור?

המועד הסופי בו יפסיקו הועדות לקבל בקשות להיתר עבור תמ”א 38 אינו ברור, כאמור תום תקופת ההארכה הוא אוקטובר 2022, אך טרם התקבלה החלטה ברורה ביחס לשלב בו צריכות תוכניות שהוגשו להגיע על מנת להמשיך במתכונת המקובלת היום. רשויות עירוניות ומקומיות יוכלו ליזום ולאשר פרויקטים של תמ”א 38 עד 2025, אם כי יש להניח כי רוב הרשויות ימנעו מכך, בשל רצונן לגבות היטלי השבחה. מי שמעוניין לבצע פרויקט תמ”א 38 וליהנות מחיזוק הבניין, שדרוג תשתיות, תוספת שטח וכיוב’ ללא עלות מצידו, חייב להזדרז ולפעול כבר עכשיו. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בזמן הרב שעלולים לארוך תהליך ההתקשרות עם יזם, גיוס הסכמת הדיירים והליך התכנון הסבוך שיש לעבור עד להגשת התכנית לאישור.

תמ"א 38- פרויקט תמ"א 38/1 ביירון תל אביב - חברת רותם שני אלה

פרויקט תמ”א 38/1 רחוב ביירון 13, תל אביב – חברת רותם שני אלה

האם ניתן יהיה לקדם פרויקטים לשיפור חזות ותשתיות של מבנים לאחר ביטול תמ”א 38

ניתן יהיה לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית במתכונת פינוי בינוי, כפי שהיה עד היום. פרויקטים של מיגון רעידות אדמה שיוגשו לאישור לאחר אוקטובר 2022 יצטרכו להתבצע במסגרת התב”ע. על מנת שניתן יהיה לאשר פרויקטים כאלו כראוי, ולהבטיח איזון בין צרכי הציבור הכללי ובין צורכי דיירי הבניין, יש לבצע שינויים בחקיקה. שינוי זה עדיין לא בוצע, אך במנהל התכנון מתכוונים לקדם אותו במהירות האפשרית.

הזדמנות אחרונה ליהנות מיתרונות תמ”א 38

אם אתם בעלי דירה בבניין ישן שאינו מוגן בפני רעידות אדמה, פרויקט תמ”א 38 הוא הזדמנות מצוינת עבורכם לשפר את איכות החיים שלכם. ההארכה האחרונה לתקנות המאפשרות קיום פרויקט תמ”א 38 מסתיימת באוקטובר 2022, וכדי שלא תפספסו את הרכבת, עליכם להזדרז ולפעול מיידית. כדי שתוכלו לעמוד בלוח הזמנים, כדאי לפנות לחברה בעלת ניסיון בתחום. חברת רותם שני ביצעה בהצלחה פרויקטים של תמ”א 38, אנו נסייע לכם להשלים את התהליך בדרך הטובה והמהירה ביותר כך שלא תפסידו את ההקלות וההטבות של תמ”א 38.

השאירו פרטים לקבלת מידע אודות פרויקטים בשיווק

אולי יעניין אותך גם

מחסני הנמל

© כל הזכויות שמורות
לרותם שני יזמות והשקעות בלבד

כל ההדמיות הינן להתרשמות בלבד ולא תחייבנה את החברה. החברה מחויבת אך ורק לתכניות המצורפות להסכמי המכר.
כל המידע המופיע באתר, לרבות אך לא רק: סרטונים, הדמיות, תכניות, עיצוב פנים וחוץ, אביזרים, פרטים ריצוף וחיפוי, מידות פתחים (לרבות גודל ומיקום), פיתוח סביבתי, ייעודי מקרקעין, ריהוט, וכיו”ב,
אינו מהווה הצעה ו/או התחייבות מצד החברה ומופיע לצורך המחשה והתרשמות בלבד. בעת השארת פרטים בטופס התקשרות הינך מאשר פנייה טלפונית וכן SMS בנושא פנייתך.
יחידות דיור בתכנון, בביצוע ובשיווק – כולל יחידות דיור בחברת הבת “רותם שני אלה” נכון לתאריך 12/22 לאחר בחירת נציגות ובמו”מ משפטי.   טל”ח.

כל ההדמיות הינן להתרשמות בלבד ולא תחייבנה את החברה. החברה מחויבת אך ורק לתכניות המצורפות להסכמי המכר. כל המידע המופיע באתר, לרבות אך לא רק: סרטונים, הדמיות, תכניות, עיצוב פנים וחוץ, אביזרים, פרטים ריצוף וחיפוי, מידות פתחים (לרבות גודל ומיקום), פיתוח סביבתי, ייעודי מקרקעין, ריהוט, וכיו”ב, אינו מהווה הצעה ו/או התחייבות מצד החברה ומופיע לצורך המחשה והתרשמות בלבד. בעת השארת פרטים בטופס התקשרות הינך מאשר פנייה טלפונית וכן SMS בנושא פנייתך. יחידות דיור בתכנון, בביצוע ובשיווק – כולל יחידות דיור בחברת הבת “רותם שני אלה” נכון לתאריך 12/22 לאחר בחירת נציגות ובמו”מ משפטי.   טל”ח.


© כל הזכויות שמורות לחברת רותם שני יזמות והשקעות בלבד